Lakkovahdiksi

Päivämäärä: 12.2.2024
Aika: Klo 17.00 alkaen
Paikka: Toimitila Tikkuraitti 11 A 10, 3. krs, Vantaa

Tervetuloa Vantaan JHL ry:n Painavasyy info tilaisuuteen! Tule mukaan oppimaan ja keskustelemaan siitä, miten voimme yhdessä vaikuttaa lakon onnistumiseen ja saada tietoa lakkovahdin tärkeistä tehtävistä.

Aiheita Tilaisuudessa:

• Miten voit konkreettisesti edistää lakon onnistumista?
  • Tietoa lakkovahdin tehtävistä ja roolista
  • Mahdollisuus esittää kysymyksiä ja keskustella aiheista

Kahvitarjoilu: Tarjoamme kahvia ja pientä purtavaa osallistujille.

Tuotepalkintoja Jäsenille: Paikalla olevien jäsenten kesken arvotaan tuotepalkintoja. Älä missaa tilaisuutta voittaa!

Ilmoittautuminen: Ilmoittaudu mukaan viimeistään 11.2.2024 sähköpostitse osoitteeseen

vantaanjhl@gmail.com.

Ilmoitathan samalla mahdollisista ruoka-aineallergioista.

Tervetuloa mukaan rakentamaan parempaa työelämää yhdessä!

Ystävällisin terveisin,

Marko Heinonen
Vantaan JHL ry, puheenjohtaja

Ilmoittaudu lakkovahdiksi

Lakkoliivit ja muun materiaalin:

Ilmoittaudu lakkovahdiksi ja sovi lakkomateriaalista ja lakkoliivien noudosta.

sähköpostilla vantaanjhl@gmail.com

Mitä lakkovahti tekee ja kuka voi ryhtyä lakkovahdiksi?

Lakkovahti on lakon toteutumista valvova henkilö. Lakkovahdin tehtävänä on kehottaa kaikkia lakonalaiseen työhön pyrkiviä poistumaan työpaikalta. Lakkovahdit pitävät yllä järjestystä lakossa olevan työpaikan edessä, jakavat lakkotiedotteita ja seuraavat työnantajien toimia.

Lakkovahdeiksi valitaan luotettavia ja rauhallisia henkilöitä, jotka eivät menetä malttiaan tiukassakaan tilanteessa. Lakkovahti on järjestön edustaja ja näin ollen myös lakkolainen. Hänellä ei ole oikeutta mennä työpaikalle, työpaikka-alueelle eikä käyttää työnantajan välineitä.

• Kysy työkaverilta, että tulisitte yhdessä lakkopäivänä muutamaksi tunniksi aamusta.
  • Lakkovahtina toimitaan aina vähintään pareittain.
  • Lakkovahteja tarvitaan aamulla muutamaksi tunniksi, silloin kun normaalisti työt alkavat. Myös päivällä, mahdollisten vuorovaihdon yhteudessä on hyvä olla lakkovahtien käytettävissä.
  • Samalla kun ilmoittaudut, ilmoita minne haluat, että lakkoliivit ja materiaali toimitetaan.
  • Tutustu alla oleviin ohjeisiin

Ohjeet lakkovahdille:

1. Lakkovahdeilla on oltava lakkovahdin tunnus (huomioliivi, lakkovahtikortti tms.).
  2. Lakkovahtien on aina hyvä toimia pareittain.
  3. Lakkovahdin päätehtävä on kehottaa kaikkia lakonalaiseen työhön pyrkiviä poistumaan paikalta.
  4. Lakkovahdin tehtävä on jakaa tiedotusmateriaalia jäsenistölle sekä kertoa lakon tavoitteista ulkopuolisille.
  5. Lakkovahti kirjaa ylös työpaikalle menevät työntekijät ja työtehtävät, joita he ovat menossa tekemään sekä työssäoloajan. Nämä tiedot ilmoitetaan lakkotoimikunnalle. Lakkovahtien tehtävänä on myös ilmoittaa lakkotoimikunnalle, mikäli lakonalaisessa työpaikassa tehdään lakonalaista työtä. Työnantaja ei voi velvoittaa järjestäytymättömiä työntekijöitä tekemään lakonalaista työtä.
  6. Ellei työnantajan kanssa erikseen sovita, ei lakkovahdilla ole oikeutta edes käydä varsinaisella työpaikalla.
  7. Työsuojeluvaltuutettu on ainoa, jolla on oikeus mennä lakon alaiseen työpaikkaan, mikäli muiden kuin lakossa olevien työntekijöiden työturvallisuus sitä edellyttää.
  8. Lakkovahti seuraa työnantajan toimia. Mikäli työnantaja painostaa työntekijöitä, on lakkovahdin kirjattava tapahtuman kulku tarkasti ylös ja ilmoitettava asiasta luottamusmiehelle, lakkotoimikunnalle tai aluetoimistoon.
  9. Lakkovahdin on myös käyttäydyttävä asiallisesti ja noudatettava hyviä käytöstapoja.
  10. Lakkovahdin on säilytettävä malttinsa kaikissa tilanteissa. Kenenkään pääsyä työpaikalle ei estetä fyysisesti. Jos lakkovahti kohtaa aggressiivisesti käyttäytyvän henkilön eikä rauhoittelu näytä auttavan, niin lakkovahti poistuu paikalta. Uhkaavassa tilanteessa on soitettava hätäkeskuksen yleiseen hätänumeroon 112.