Koulusihteerit ja opistosihteerit jaosto

Jaoston vetoomus työnantajalle

Koulusihteeri; koulun sydän!

Kasvatuksen ja oppimisen toimialan alla, perusopetuksessa työskentelee pieni tehokas joukko, joiden tehtävänä ovat mm. todistusten viimeistely, oppilastietojen hallinta, sijaisten viranhoitomääräykset, koulun oppikirja- ja materiaalitilaukset sekä asiakaspalvelu huoltajien, että muiden yhteistyötahojen kanssa. Tämä joukko kantaa ylpeänä nimikettä koulusihteeri.

Koulusihteerit ovat moniosaajia, jotka työskentelevät keskellä koulumaailmaa kaikessa hiljaisuudessa pyörittäen isoa osaa koulun arjesta. Päivän aikana koulusihteereiden apua odotetaan monessakin eri toiminnossa, rehtorin lisäksi muu hallinnon tiimi, opettajat sekä monet muut tahot tarvitsevat heidän laajaa osaamistaan sekä ammattitaitoa. Onkin sanonta jollei muut tiedä, niin koulusihteeri tietää ja osaa auttaa.

Koulusihteeriltä vaaditaan tarkkuutta, hyviä vuorovaikutustaitoja sekä laajaa tietotekniikan hallintaa. Tämän lisäksi työ sisältää vaativaa hallinnollista osaamista.

Työpäivän aikana he hoitavat useita erinäisiä asioita. Kiire ja muuttuvat tilanteet ovat osa jokaista työpäivää, joten myös organisointitaito on erittäin arvokasta. He muovautuvat jatkuvasti uusien ja muuttuvien tilanteiden myötä ja omaksuvat hetkessä esimerkiksi uuden työohjelman.

Koulusihteerit ovat joustavia, ratkaisukeskeisiä sekä kehittämismyönteisiä. He ovat tottuneet hoitamaan oman työnsä jatkuvien keskeytysten keskellä silti huolellisesti sekä rautaisen ammattitaitoisesti. He eivät anna kiireen tai työpinon kasvun näkyä, vaan ottavat niin opettajat kuin huoltajatkin lämpimällä hymyllä sekä auttamishalulla vastaan.

Viime vuosina koulusihteereiden työmäärä Vantaan kaupungilla on vain kasvanut ja aina ei ole mahdollista jättää töitä tekemättä, sillä vastuussa heillä on mm. sijaisten palkanmaksu, sekä oppilaiden todistukset.

Kaiken tämän keskellä koulusihteerit jaksavat kuitenkin hymyillä ja olla ystävällisiä, palvelualttiita ja tehokkaita. Lojaalius työnantajaa kohtaan on myös erittäin suuri. Harvassa ovat ne tilanteet, joita ei koulusihteeri kykenisi saatikka suostuisi hoitamaan. He ovatkin niitä kuuluisia ”kyllä joku hoitaa” -henkilöitä.

Syksyllä Vantaalle rantautuneen Sarastian myötä koulusihteerien työmäärä kasvoi jälleen merkittävästi. Tämä oli monelle se viimeinen pisara jatkuvien muutosten kuormaan, joka saikin monen vaihtamaan työnantajaa parempien työolojen ja/tai palkkauksen perässä.

Vantaalla koulusihteerien tilanne on erittäin huolestuttava. Koulusihteerin virkoja on viimeisen vuoden aikana ollut auki poikkeuksetta koko ajan. Kokeneet kollegat lähtevät lähikuntiin viedessään mukanaan pitkänlinjan osaamisen. Tämä on Vantaan kaupungin sihteerien keskuudessa ymmärrettävää, sillä naapurikunnat arvostavat koulusihteerin vaativaa työpanosta palkkauksessa huomattavasti korkeammin. Huoli uusien koulusihteereiden pysyvyydestä sekä ammattitaidon säilymisestä on tämän takia myös käsillä koko ajan.

Vantaalla koulusihteereiden työnkuva on päivittämistä vaille. Vuosien saatossa moni asia on muuttunut ja työnkuva ei ole enään paikkansa pitävä.

Maaliskuussa -23 teimme vetoomuspohjan työnkuvan päivittämiseksi ja tämän myötä palkkauksen korjaamiseksi. Tähän keräsimme nimiä meiltä koulusihteereiltä kuin myös meitä arvostavilta muulta koulun henkilökunnalta. Tukea saimmekin huikean 284 nimen verran! Toimitimme vetoomuksen allekirjoitusten kera 31.3.23 Vantaan kaupungin Kasvatuksen ja oppimisen toimialan apulaiskaupunginjohtajalle sekä perusopetuksenjohtajalle. Tapaamisessa kerroimme yllä mainittua huolta ja saimme mielestämme positiivisen vastaanoton. Odotamme vastausta kaupungilta asiaan perjantaihin 14.4.23 mennessä. Nyt on aika näyttää Vantaan arvostusta myös meitä merkityksellistä työtätekeviä pienipalkkaisia koulusihteereitä kohtaan!

Koulusihteeri ei ole hallinnonsihteeri, palkkasihteeri, assistentti, IT-tuki, arkistoasiantuntija tai koordinaattori. Hän on kaikkia näitä. Hän koulun sydän.

Jaoston kokoukset pidetään pääsääntöisesti

Vantaan JHL:n toimitilalla, klo 16.00 alkaen

Kokouksiin on mahdollisuus osallistua myös Teamsin kautta, kutsut kokoontumisiin laitetaan kaikille sähköpostilla.

Tervetuloa mukaan!

Seuraava kokous on 5.4.2023 kello 16.00

Hei koulu-, opisto- ja lukiosihteerit

Koulusihteerit ja opistosihteerit jaoston toiminnan tarkoitus

Jaoston vetäjiksi valittiin Jenna Lemmetyinen ja Mira Jäntti jäsentapaamisessa 1.2.2023, jossa paikallaolijat totesivat jaoston tarpeen ammattialan edunvalvonnan yhtenäisyyden parantamiseksi.

Jaosto valitsee keskuudestaan kokoukselle/tapaamiseen sihteerin.

Toiminta perustuu jäsentapaamisiin, jossa yhteisesti keskustellaan ja tuodaan asioita yhdistyksen tietoon. Jaosto toimii vertaistuen foorumina, jossa edistetään jäsenten edunvalvontaa ja hyvinvointia.

Jaosto kokoontuu tarvittaessa vetäjän tai hänen ollessaan estyneenä varahenkilön

kutsusta, kuitenkin vähintään 2 kertaa kalenterivuoden aikana.

Jaoston kokouksista pidettävä muistio toimitetaan yhdistykselle kokoontumisten jälkeen.

Alakohtaiset jaostot/ammattialaillat yhdistyksessämme ovat muodostuneet useimmiten tiettyjen ammattikuntien ympärille.

Jaostot ja ammattialaillat toimivat aktiivisina edunvalvojina, sekä yhteys- että koulutusverkostoina.

Myös ammatillinen verkostoituminen, virkistäytyminen ovat osa jaostotoimintaa.

Tapaamisilla on merkittävä rooli jäsentensä työsuhteisiin liittyvissä asioissa, ja olla paikallisen luottamusmiehen tukena edunvalvontatyössään.

Tervetuloa

Edunvalvonta/Luottamusmiehet

Muistio tapaamisen asiosta

Koulusihteerien, opistosihteerien, lukiosihteerien, aikuislukiosihteerien tapaaminen 1.3.2023 kello 16.00

Vantaan JHL ry 865 toimitilalla / teams kokous

Paikalla viisi sihteeriä ja Minna Hirvasniemi sekä Marko Heinonen

- Kävimme kuulumiset läpi.

- Vetoomus, missä tilanteessa tällä hetkellä ollaan:

Peruskoulun rehtorit ovat osissa kouluissa kieltäneet nimien keräämisen, perusteluja tähän ei ole annettu.

Lukioiden rehtorit sekä aikuisopiston rehtorit ovat sallineet taas nimien keräämisen.

Tällä hetkellä vetoomuksiin on saatu nimiä jo 176 kpl. Lisää on vielä tulossa.

- Keskustelimme myös sihteerien vaihtuvuudesta ja suurin syy tähän on palkkaus, kunnioituksen puute ja jatkuvasti lisääntyneet ylimääräiset tehtävän annot, ilman kunnollisia koulutuksia.

- Keskusteluissa tuli esiin, jos sihteerit ovat sairauslomalla jotkut esimiehet vaativat tekemään töitä kotona eivätkä siis kunnioita työntekijän sairausloma aikaa.

Kun sihteerit ovat poissa, kuinka paljon se näkyy koulujen arjessa. Totesimme, että näkyy ja paljon.

Syy tähän on, ettei kukaan muu niitä työtehtäviä silloin hoida vaan asiat jäävät silloin pöydälle ja silloin myös opettajien palkat varsinkin sijaisopettajien voivat myöhästyvät.

Kävimme myös keskustelua sihteerien sijaisuuksista, joita oli koska työmäärät olivat kasvaneet rajusti eikä sihteereitä ollut silloin tarpeeksi.

Aikuislukion sihteerit olivat myös itsenäisesti vieneet näitä huolia eteenpäin työnantajalle, mutta mitään palautetta eivät ole saaneet tai muutoksia tilanteeseen ei ole tullut.

Seuraava kokous on 5.4.2023 kello 16.00