Solidaarisuustoiminta / SASK

Tule mukaan solidaarisuustoimintaan

JHL:n kampanjat

JHL on aika-ajoin tuottanut omia kampanjoita, joihin jäsenet ovat voineet osallistua hyvinkin vaivattomasti. Tällainen kampanja, jossa JHL on viimeksi ollut mukana, on EU:n kansalaisaloite "Vesi on perusoikeus".

JHL on mukana useissa kehityshankkeissa Aasiassa, Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Reilu toiminta on solidaarisuustoimintaa

JHL on tehnyt yhteistyötä Reilun kaupan edistämisyhdistyksen kanssa olemalla mukana Reilu Kunta -kampanjassa, jossa olemme halunneet erityisesti kiinnittää huomiota kuntien hankintapolitiikkaan ja sen eettisyyteen.

Haluamme myös edistää Reilun kaupan tuotteiden ja ympäristösertifioitujen tuotteiden käyttöä JHL:n omassa organisaatiossa ja yhdistyksissä. Esimerkki solidaarisuustoiminnasta on reilu kauppa. Omilla, yhdistyksen ja työpaikan valinnoilla on mahdollisuus vaikuttaa.

Ihmisarvoisen työn ohjelma

Yhdistykset voivat pitää esillä työpaikoilla eettisen kuluttamisen merkistystä mm. työoloihin kehitysmaissa. JHL on mukana Finnwatchin ihmisarvoisen työn ohjelmassa, jossa selvitetään kehitysmaissa toimivien suomalaisten yritysten työntekijöiden työoloja. Finnwachin nettisivut

Solidaarisuuslähettiläs

Haluamme edistää solidaarisuutta Suomessa ja muualla maailmassa. Kaiken toimintamme tulee olla vastuullista, ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävää. JHL:n jäsenenä sinulla on mahdollisuus osallistua liiton, sen yhteistyökumppaneiden tai oman yhdistyksesi solidaarisuustoimintaan.

Mitä solidaarisuuslähettiläs tekee?

Ryhtymällä työpaikkasi tai yhdistyksesi solidaarisuuslähettilääksi voit kampanjoida, tiedottaa ja vaikuttaa kunnollisten työolojen puolesta myös kehitysmaissa. Voit vapaasti itse määritellä, minkälaisella panostuksella olet mukana. Välitämme lähettiläille tietoa ajankohtaisista aiheista ja järjestämme aika ajoin erilaisia tapahtumia ja koulutuksia.

Tärkeitä yhteistyökumppaneitamme ovat Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK, Reilu kauppa ry ja Finnwatch. Muita yhteistyökumppaneitamme ovat muun muassa Nenäpäivä-säätiö ja suomalaisten kehitysjärjestöjen kattojärjestö Fingo.

Solidaarisuuslähettiläillämme on myös oma Facebook-ryhmä.

Miten solidaarisuuslähettilääksi pääsee?

Ilmoittaudu solidaarisuuslähettilääksi laittamalla sähköpostia osoitteeseen solidaarisuus@jhl.fi. Kerro viestissä yhteystietosi, kielitaitosi, yhdistyksesi ja työpaikkasi. Jos opiskelet, mainitse viestissäsi, mitä ja missä. Siitä se sitten lähtee!