TSV:n Tarja Mykkäsen kesätervehdys!

NINA USKOLA
13.6.2017

Vuosilomaa suomalaiset ovat viettäneet vuodesta 1922 saakka.  Aluksi lomaa oli seitsemän päivää vuoden työsuhteen jälkeen. Nykytasolle loma vakiintui 1970-luvulla..

Loma lievittää stressiä – tutkitusti

Viikonlopun mittainen pakomatka arkisista ajatuksista vähentää stressihormonien määrää elimistössä ja voi jopa alentaa verenpainetta. Parinpäivän lomakin vaikuttaa ihmisen jaksamiseen, mitä sitten vaikuttaa pidempi loma?

Loman pituus on usein esillä, kun puhutaan jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Psykologeissa on kahta kuppikuntaa loman pituudesta, onko monta pientä jaksoa vai yksi pitkä rupeama parempi. Tästä he ovat on samaa mieltä, että loman pituus kaikkiaan yksijaksoisena on hyvä olla vähintään kolme viikkoa. Yhtäjaksoinen loma auttaa psykologiseen irrottautumiseen työstä. Pitää huomioida myös se, että me ihmiset olemme erilaisia, jollekin sopii paremmin voimaantumiseen ja jaksamiseen pätkityt lomat.

Lähentää perhesuhteita

Purduen yliopiston apulaisprofessori Xinran Lehto on kollegoidensa kanssa selvittänyt positiivisia vaikutuksia, joita lomailulla on perheisiin. Arkistressin jättäminen taakse auttaa tehdyn tutkimuksen mukaan lähentämään parisuhteita siitä huolimatta, että useimmilla on lomalla omat aiheensa stressiin. Lomailun positiivisten vaikutusten on todettu vaikuttavan perhesuhteisiin vielä pitkään sen jälkeen kun loma on ohitse. Lähde: Lifestyle

Työssäni ja yksityiselämässäni vuosien varrella olen kuunnellut ihmisten lomanvietto suunnitelmia. Jopa kuunteleminen on nostanut stressitasoani.

Yhden kuukauden aikana pitää juosta tukka putkella kaikissa kesätapahtumisissa.

Käydä sukulaiskierros tavata kummit ja kaimat jne.……

Pahimmat ovat ne, jotka tekevät minuutti aikataulun kesäloman vietosta.

Niitäkin löytyy, yllättävän paljon ja he eivät tunnu oikein levänneeltä kun palaavat töihin.

Olen sitä mieltä, että kesäloman viettäminenkin voi olla joillekin taitolaji, jos "työvaihdetta" ei saa millään kytkettyä pois.

Me kaikki olemme niin työnsidonnaisia, tästä roolista on vaikeaa päästä lomallakin irti. Ensimmäiset kaksi viikkoa menee voimaantumiseen ja stressin purkamiseen.

Joten köllähdetään kaikki pötkölleen ja nautitaan täysin rinnoin lomasta.

Annetaan sielun levätä ja kehon kuormituksen poistua kaikessa rauhassa.

Nautitaan elämästä ja lomasta, näin aion itse tehdä hyvällä omalla tunnolla.

Toivotan Teille kaikille, oikein antoisaa ja leppoisaa lomaa!

Tarja Mykkänen

Työsuojeluvaltuutettu