Päätoiminen luottamusmies Kaija Talonpoika jää eläkkeelle.

29.8.2019

Kaija lähettää terveisensä koko jäsenistölle.

Päätoimisen luottamusmiehen mietteitä juuri eläkkeen kynnyksellä 28.8.2019

Hyvät Vantaa JHL:n jäsenet

Kyllä ennustajat tietää; kävin nuorena tyttönä Pengerkadulla edustajalla. Ennustaja lupasi minulle työssä harmaita hapsia (olin silloin konttoristina Helsingissä), niin työssä kuin kotona. Lapsia lupasi juuri sen määrän kuin sain. Ennusti myös, että hoitelen ihmisten asioita, mutta poliitikko en ole. Asuisin myös virtaavan veden äärellä, kotimme on ollut Keravan joen varrella yli 40 vuotta. Pari vuotta ennustamisen jälkeen siirryin kotihoitoon töihin (harmaat hapset) ja kotipiirissä olivat iäkkäät appivanhemmat, joista oli myöhemmin suuri apu lasten hoidossa.

Ensimmäisen kerran tuli ammattiyhdistystoimintaan mukaan 80-luvun alussa, kun työskentelin kotipalvelussa. Moni asia oli 80-luvun työelämässä huonommin kuin nyt. Haasteena oli mm. kotihoidon työaikalain piiriin pääseminen. Silloisen yhdistyksemme KTV 309:n kotipalvelujaosto teki kovasti töitä tuon päämäärän saavuttamiseksi. Liittoomme KTV otti ohjat käsiin ja organisoi mm. yhteiskuntavaikuttamisen tapahtumia poliitikkojen suuntaan.

Koin kai ”jonkinsortin” ahaa elämyksen tajutessani, että ammattialatoiminnan kautta pystyy vaikuttamaan yhteisiin asioihin työelämässä. Tuon ammattialajaosto toiminnan kautta oli jotenkin luontevaa soljahtaa yhdistyksen hallitukseen mukaan ja luottamusmiestoimintaan. Monia muistoja tulee mieleen hallitus ajoilta ja suurimman yhdistyksen 309 puheenjohtajuuden ajoilta. Vantaalla oli suuria hankkeita ja hankalia 90-luvun säästöjä, lomautuksia sekä irtisanomisia. Vanhoja papereita/arkistojani selatessani on tullut monia kinkkisiä asioita ja muisto mieleen. Olen pohtinut sitä, miten sitä oikein jaksoi siinä hullun myllyssä. Voimaa saimme toisistamme, me aktiivit sekä liittomme hyvästä koulutuksesta. Jäseniltä tullut palaute, ”ruusut ja risut” ja jäsenten kohtaaminen on antanut voimavaroja ja uskoa siihen, että olen osannut työni. Noissa kohtaamisissa on ollut mukana ilo ja nauru sekä itku ja suru.

Olen sanonut usein olleeni etuoikeutettu, kun sain toimia vuosituhannen vaihteessa muutaman päivän viikossa luottamusmiehenä ja olin yhdistyksen puheenjohtaja. Olin koko ajan ”ajanhermolla” edunvalvonta asioissa. Olin tuolloin myös varapääluottamusmies ja yllättäen jouduin hyppäämään vuonna 2005 pääluottamusmiehen sijaistus tehtävään ja tämä vastuullinen tehtävä on jatkunut nyt päätoimisena vuodesta 2006. Varapaikalta myös tulin aikoinaan liiton edustajiston jäseneksi ja viime vuodet olen ollut liiton hallituksessa. Nämä mandaatti on tullut teiltä jäsenet, on ollut hienoa olla edustajiston vaaleissa jopa äänikuningatar. Se on antanut uskoa ja voimaa minulle. Oma yhdistys ja edunvalvonta on ollut minun yksi lapsistani, jolle olen antanut lähes kaikkeni. Näin jälkeenpäin on varmaan turha katua, käsikö perhe niistä menoistani.

Elokuun lopussa 2019 tulee kuluneeksi 44 v 6 kk, kun tulin Vantaan kaupungin palvelukseen, siis   viidellä vuosikymmenellä. KTV/JHL yhdistyksiä on ollut kolme, KTV235, vuonna JHL309 ja yhdistymisen myötä JHL 865. Olin luvannut viedä sosterissa työskentelevät jäsenet soteen ja jäädä sitten eläkkeelle. No SOTEa ei siinä mielessä tullut, mutta tällä viikolla ilmeni, että Uudellemaalle lähdetään valmistelemaan erillisratkaisua. Sen näyttää aika, tulleeko niitä viisi vai neljä tai sitten maakunta ottaa koko homman haltuunsa.

On siis aika jättää teille jäähyväiset. Ensimmäinen eläkkeeni tulee syyskuun alussa. Tutkijat sanovat, että eläkkeelle siirtyminen  on suuri elämän muutos. Se siirtyminen herättää monia jopa ristiriitaisia tunteita, jotkut joutuvat ja jotkut pääsevät, sitä odotetaan tai pelätään. Itse koen asian positiivisena elämän muutoksena, innostavana. En joudu vaan pääsen eläkkeelle ja ennustus piti paikkansa. Lähes parikymmentä vuotta olen hoitanut tavalla tai toisella jäsenten asioita.

Ellei joku satu tietämään, mitä eläkkeelle pääseminen tarkoittaa, niin kerrottakoon asia: Kun ihminen elää tarpeeksi vanhaksi, hän saa kaikessa rauhassa tehdä juuri mitä haluaa. -Tove Jansson

Hyvää loppukesää ja lämmintä syksyä toivottaapi Kaija Talonpoika, vielä pari päivää päätoiminen luottamusmies ja ensi viikolla kuulun eläkeläisten joukkoon

Halaukset teille