Uutta työsopimusta ei tarvitse hyväksyä

4.3.2020

Pääluottamusmies Jonas Fyrqvist
Kuva:Patrik Lindström
Pääluottamusmies Jonas Fyrqvist Kuva:Patrik Lindström

Asia koskee tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimuksen (TTES) vaikutuksessa olevia.

Tuntipalkkasopimusta EI tarvitse vaihtaa kuukausipalkkaan!

Kunnat pyrkivät heikentämään muuan muassa ylityö-, varallaolo- sekä muiden lisien määräyksiä siirtämällä henkilöstöä TTES-tuntipalkkasopimuksesta kuukausipalkalle ja TS-sopimukseen.

Tämän suuntaiset vaatimukset ovat lisääntyneet vuosi vuodelta. JHL:n suuntaan on viime kuukausina kantautunut huomattavan paljon tällaisia viestejä.

Jos työnantajalle ei ole irtisanomisperustetta, siirtoon ei tarvitse suostua, etenkään jos työnantaja painostaa tai lupaa kertaluontoisia ja lyhytnäköisiä etuja.

Tuntipalkkainen, toimi näin jos työnantaja pyrkii yksipuolisesti muuttamaan työsopimustasi:

1. Keskustele luottamusmiehen kanssa asiasta.

2. Älä ikinä allekirjoita sopimusta ilman kohtaa 1. ja varmistamatta, ettei siihen sisälly työehtojen heikentämistä. Esimerkiksi palkka pitää aina laskea vuosiansiosta liitosta saatavalla työehtojen laskentaohjeella, jossa huomioidaan eri lisien sekä työaika- ja muiden korvausten määrä.

3. Kehota työkavereitasi kieltäytymään sopimuksen allekirjoittamisesta ja noudattamaan kohtia 1. ja 2. Uutta työsopimusta ei tarvitse hyväksyä myöskään liikelaitostamisen tai yhtiöittämisen perusteella. Silloin noudatetaan liikkeenluovutuksen periaatteita ja myös näissä tilanteissa luottamusmies ja liitto ovat tukenasi.

Edunvalvonta/Luottamusmiehet