Pääluottamusmiesten palsta

Pääluottamusmiehen mietteitä vuoden 2017 alussa

Joulun ajan juhlapyhien mentyä ja Suomen itsenäisyyden 100- vuotis juhlavuoden alkaessa, on aika miettiä menneitä ja tulevia. Mistä muistan vuoden 2016? Kilpailukykysopimuksesta eli KIKY:stä; ”tullakko, vai eikö tulla?” SOTE :sta, tuunatun työn mallista, kotihoidon mobiilista, sekä perustoimeentulotuen siirtymisen Kelaan valmistelusta ja henkilöstön uudelleen sijoittuminen. Kaikki ovat olleet asioita, jotka tavalla tai toisella koskettavat   meitä jokaista nyt ja tulevaisuudessa. Muistoissa on myös teidän yhteyden ottonne, kiitos niistä ja palautteista joita olen saanut teiltä.

Juuri ennen joulua julkistettiin lisää ”tullakko vai eikö tulla SOTEen” uusia askelmerkkejä, tuo maakunta- ja sote uudistushan on ehkä maamme suurimpia mullistuksia. Vaikka kuinka tutkiskelisin asiaa, on minun ollut vaikea ymmärtää mitä oikein on todella tapahtumassa, ja miten tätä asiaa on yleensä viety prosessina eteenpäin. Olen iltapuhteinani ja välillä työpöytäni ääressä lukenut noita ehdotuksia ja lakitekstejä mm. valinnanvapaudesta. Minun on ollut vaikea ymmärtää, mistä ihmeestä tulee parannukset ja päällekkäisyyksien poistot. Onko kansalaiset tulevaisuudessa koko Uudenmaanalueella todellakin tasavertaisessa asemassa palvelujen suhteen? Huolenaiheeni on ollut ja tulee olemaan henkilöstö ja sen asema tulevaisuudessa. Olen yrittänyt visioida tulevaisuuden näkymää ja toivon koko henkilöstön pääsevän vaikuttamaan, että henkilöstöä kuullaan aidosti ja tarjotaan mahdollisuutta vaikuttaa.

Sitten tuo KIKY ja sen vaikutukset kaupungin henkilöstöön. Kunnalliset virka- ja työehtosopimukset ovat voimassa 1.2.2017 – 31.1.2018 sisältäen määräaikaisen virka- ja työehtosopimuksen kolmen lomanmääräytymisvuoden lomarahasta. Lomaraha pienenee määräaikaisesti 30 prosenttia. Siis 1.2.2017 alkaen leikkuri iskee. Työaika pitenee samasta päivämäärästä alkaen pysyvästi. Myös osa-aikaisten työaika pitenee. Työaikaa on pidennetty keskimäärin 24 tuntia vuodessa ilman, että palkat nousevat. Työnantaja on ohjeistanut että, työajan pidennys tulee kohdentaa tarkoituksenmukaiseen ajankohtaan. Tehtävissä, joissa laaditaan työvuoroluettelo, pidennys tulee pääsääntöisesti suunnitella työvuoroluetteloon tehtäväksi yhtenä päivänä.  Eli 30 minuuttia viikossa lisää työaikaa. Arkipyhälyhennys myös muuttuu yleistyöajassa ja jaksotyöajassa: Se on 7h 45min, toimistotyöajassa 7h 21min sekä 37h 30min/vk työajassa 7h 30min. (Tehtävissä, joissa työvuoroluetteloa ei tehdä, työajan pidennys lisätään  työajantarkkailulaitteeseen eli Esmikkoon.)

Kunta-alan pääsopijajärjestöt ja KT (kuntatyönantajat) ovat aloittaneet neuvottelut ns. Suomen mallista. Ensi syksynä työmarkkinaneuvottelut pitäisi käydä tuon mallin mukaan. Millaiseksi sitten lopulta tuo Suomen malli muodostuu, sitä ei tunnu kukaan vielä tietävän. Periaatteessa isot vientialat määrittelisivät palkankorotustason, jota muut alat eivät sitten ylittäsi tai edes tavoittelisi. Vientialojen korotusten pitäisi siis vastata tuottavuuden nousua ja taata myös kilpailukyky markkinoilla. Vasta media tiedotti, että Suomen tuottavuus on lähtenyt nousuun ja vienti vetää. KIKY sopimuksella tuntuu olleen hyvä vaikutus, vaikka se ei vielä ihan ole voimassakaan…

Vuonna 2017 Suomi täyttää 100-vuotta ja Vantaan sosiaali- ja terveystoimi 10-vuotta nykyisessä muodossaan. Juhlavuonna toimiala kiittää työpanoksestamme ja järjestää kunniaksemme aivan ainutlaatuisen henkilöstöjuhlan koko sosterin henkilökunnalle. Näitä juhlia et halua sinäkään ohittaa. Tuo juhlapäivä on 1.2.2017! Ilmoittaudu mukaan, juhla-aika on sinun työaikaasi.

Hyvää alkanutta vuotta 2017. Tehdään tästä hyvä vuosi yhdessä.

Aktiivisuus, oikeudenmukaisuus ja rohkeus ovat voimavarat, joilla voimme yhdessä muuttaa työelämän reilummaksi.

Sanokaamme HEP, hyvän edunvalvonnan puolesta.

Toivottaapi Kaija Talonpoika, pääluottamusmies

Pääluottamusmiehet